Yaşam
Mars'a Gidiyoruz!

Mars'a Gidiyoruz!
13.12.2016

Çağımızın En En Çılgın Girişimcilerinden Elon Musk, Mars’a İnsanlı Yolculuk Projesinin Detaylarını Açıkladı. Para Biriktirmeye Başlasanız İyi Olur; Çok Değil, 10 Yıl İçinde Mars'tayız! 

Son yıllarda adını sıkça duyar olduğumuz Elon Musk, Güney Afrika asıllı, Amerikalı bir girişimci. Onu dolar milyarderi diğer zenginlerden ayıran ise insanlığın geleceğini değiştirebilecek potansiyele sahip işlere imza atıyor oluşu. Ekonomi ve fizik diplomasına sahip olan Musk’ın yatırımları internet, temiz enerji ve uzay olmak üzere üç alana yayılıyor. Daha sonradan PayPal’a dönüşen X.com’un kurucularından olan Musk, elektrikli otomobil denince akla gelen ilk marka olan Tesla’nın da kurucu ortaklarından. En büyük hissedarı ve yönetim kurulu başkanı olduğu SolarCity, ABD’nin en büyük güneş enerjisi sağlayıcısı konumunda.

Mars yolculuğunda başrolü üstlenen Space X adlı şirket ise Musk’ın uzaya duyduğu ilginin bir meyvesi. Yörüngeye uydu taşıyan ilk özel girişim olan Space X, aynı zamanda Uluslararası Uzay İstasyonu’na kenetlenen ilk özel uzay aracının da sahibi. Yeniden kullanılabilir roketler üzerine uzmanlaşan şirketin yeni hedefi, Mars’ta 1 milyon insandan oluşan bir koloni kurmak. Kulağa oldukça fantastik gibi gelse de Musk’ın Mars’a insanlı yolculuk için ön gördüğü takvim yalnızca 10 yıl!

NEDEN MARS? 

İnsanlık tarihi büyük savaşlar, yıkımlar ve felaketlerle dolu. Günün birinde dev bir meteorun Dünya’ya çarpmasıyla ya da olası Üçüncü Dünya Savaşı’nda kullanılabilecek nükleer silahlarla insanlık tamamen 
yeryüzünden silinebilir. Bunun için alabileceğimiz önlemlerin başında da farklı gezegenlerde kolonileşmek geliyor. Peki nereye gitmek gerek?

Venüs, Dünya’ya en yakın gezegen olmasına rağmen yüksek sıcaklık ve yüksek atmosferik basınçtan muztarib. Durmak bilmeyen rüzgârlar da cabası. Merkür’de ise atmosfer yok. Bu da gündüzleri Güneş’in zararlı ışınlarından geceleri ise ekstrem derecelerdeki soğuklardan korunmayı zorlaştırıyor. Hemen yanı başımızdaki biricik uydumuz Ay’da da aynı durum söz konusu. Güneş Sistemi’nde biraz daha yol kat edip gaz bulutundan ibaret Jüpiter, Satürn ve Neptün’ün bazı uydularında da yeni bir yaşam kurmak için girişimlerde bulunabiliriz ama Mars’a kıyasla daha karanlık, daha soğuk ve de daha uzak olmaları bunu anlamsız kılıyor. Plüton’dan bahsetmeye bile gerek yok.

Tüm seçenekler elenince geriye en iyi alternatif olarak Mars kalıyor. Kızıl Gezegen, sahip olduğu donmuş su kaynakları, atmosferinde barındırdığı karbondioksit, rahatsızlık vermeyecek seviyedeki yerçekimi ve Dünya’nınkiyle neredeyse aynı uzunluktaki “gün”üyle insanlığın yaşamını devam ettirebilmesi için yeterli şartları sağlıyor. Tamam, Güneş’e olan uzaklığından ötürü Dünya’dan biraz daha karanlık ve biraz daha soğuk ama mevcut koşullarda elimizde ondan iyisi yok!

1 MİLYON KİŞİ 

Musk’a göre Mars’ta sürdürülebilir bir yaşamın temellerini atabilmek için 1 milyon insana ihtiyaç var. İnsanlığın gerçek anlamda kolonileşip, Dünya’dan tamamen bağımsız bir şekilde tarımsal ve endüstriyel faaliyetlere geçebilmesi için bu nüfusa ulaşmak şart. Bu süreçte en zorlu görev ilk grupta Mars’a gidecek olanlara düşüyor elbette. Altyapı, barınma, sağlık ve tarım gibi alanlarda yapılması gereken çok fazla iş var ve bunun için ciddi bir insan gücü gerekiyor. Ancak SpaceX’in bunlara pek karışmaya niyeti yok, onların ilgilendiği daha ziyade yolculuğun kendisi.

NASA verilerine göre Mars’a 5 kişilik mürettebat göndermek yaklaşık olarak 50 milyar dolara mal oluyor. Bu da kişi başı 10 milyar dolar demek. SpaceX ise bunu 500 
bin dolar seviyesine indirmeyi planlıyor.

Musk’ın uzay girişimi, uzun yıllardır yeniden kullanılabilir roket teknolojisi üzerinde çalışıyor. Maliyetleri büyük ölçüde düşüren bu teknoloji, Mars yolculuğunun da anahtarı. Geçmiş zamanda başarısızlıklar yaşansa da artık SpaceX roketleri dakikalar içinde Dünya yörüngesine çıkıp, hiçbir zarar görmeden kalkış yaptığı platforma dönebiliyor. Mars’a ulaşma masrafını azaltacak bir diğer etken ise ilk aşamada her seferde en az 100’er kişi taşıması planlanan ve ilerleyen yıllarda azalacak kargo sayesinde yolcu kapasitesinin 200-300 kişiye çıkması öngörülen dev uzay araçları. Yörüngede yakıt takviyesi ve Mars’ta yakıt üretmek gibi teknik detaylar da halledilince ortaya kişi başı 500 bin dolarlık bir ücret çıkıyor. Musk’ın nihai hedefi ise yıllar içinde bunu 100 bin dolar seviyesine indirmek.

Bekleyelim; çılgın girişimci, çağımızın Nikola Tesla'sı insalığı Mars'a taşıyabilecek mi?